Gezondheid: regels van de koude grond (?)

Laatst was ik op een verjaardag.
Nou zijn er niet zo heel veel verjaardagen waar het over kinderen en televisie, auto’s, ziekte en over afvallen gaat. Dit was zo’n unieke gelegenheid. Het trof dat ik een leuke buurman trof. Het gesprek kwam op gezondheid.

Mijn buurman en ik hadden het over het belang van bewegen. We zouden de auto wat vaker laten staan. “Dan ben je in beweging, val je af en word je niet zo gauw ziek”. Drie verjaardagsfeestjesvliegen in 1 klap.

We kenden, zo bespraken we, allebei wel mensen die voldoen aan het tegendeel van wat de wetenschap als wenselijk beoordeelt. Mensen die het toch, van wieg tot het graf, van een leien dakje lijkt te gaan. Dikkerds met een hart om “u” tegen te zeggen, rokers die de Vierdaagse fluitend in plaats van piepend uitlopen en drankorgels die nog op hoge leeftijd kunnen overstappen op water.

Het lijkt erop, was na een tijdje onze conclusie dat niemand echt weet wat het geheim is van gezondheid, van ziekte en dood. Leven als God in Frankrijk lijkt net zo min de sleutel tot gezondheid als een ingetogen en impulsloos leven met quinoa, gojibessen, hennepzaad en tarwegras.

We vonden uit dat veel voedingsvoorschriften een radicale tegenhanger hebben. Veel wetenschappelijke onderzoeken worden door andere weer tegengesproken.
We vonden dat het geen kwaad kon als we zouden proberen:

  • tenminste voor onszelf toe te geven dat we niet precies weten waar ziekte en dood, leven en gezondheid mee samenhangen.
  • nog diezelfde avond, (mijn gesprekspartner zelfs liefst voor zijn volgende wijntje en ik voor mijn volgende biertje) de belangrijkste factoren te vinden die ons in ieder geval een eindje verder zouden kunnen brengen.

Misschien niet eens zeker naar een gezond en lang leven, maar naar een leven met inhoud en voldoening. Lang verhaal kort: we kwamen op de volgende punten:

Eten, voeding en gezondheid

  • Langzaam, met aandacht en zo mogelijk samen met anderen eten. Bij voorkeur wat je lekker vindt. Proberen wat we niet zo lekker vinden te leren waarderen en op te nemen in ons “smakelijk eten” rijtje.
  • Gevarieerd eten.
  • Kritisch op “magere” producten. Kijk wat er in plaats van vet ingestopt is.
  • Koken, zoveel mogelijk met verse spullen en met aandacht.
  • Net wat minder eten dan je “op zou kunnen” (Als je een gewichtig persoon bent nog net wat minder dan dat. Na een paar weken merk je dat je met minder op je bord eerder verzadigd bent).

Bewegen en gezondheid

  • Bewegen.
  • Net een beetje meer inspanning dan we op de bekende sloffen af zouden kunnen.
  • Liefst buiten en onder alle weersomstandigheden bewegen in een frequentie die redelijk makkelijk vol te houden is.
  • Langer dan een half uur achter de computer is niet verstandig. We staan voortaan even op en lopen een minuut of tien, liefst buiten. Tussendoor even de ogen dicht.
    Overigens betwijfelden we allebei of achter de computer staan wel zo’n  goed idee is (behalve bij speciale rugproblemen).

Ergeren en overal op reageren, is dat gezond?

  • We proberen niet verzuurd te reageren op alles wat we denken dat een aanval speciaal op ons of onze normen en waarden is. We geven een ander de feedback die we zelf zou willen horen en op de manier bij ons pakt. Dat geldt ook en misschien vooral voor social media. Of nog liever gaan we niet overal commentaar op geven. Onze mening is onze mening (maar). Keep calm and carry on (kalm blijven en gewoon lekker doorgaan).
  • We gaan de social media contacten opzeggen die de vorige regel niet willen of kunnen toepassen, dat scheelt veel ergernis.
  • “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” wordt een lijfspreuk .

De zon zien achter de wolken, voor een betere gezondheid

    • Hou het positief en er de moed maar in” zei mijn buurman. Op dit punt beland werd een beetje duidelijk dat consumptie van meer dan één glas alcohol op een avond zou moeten worden voorkomen. Oók op een verjaardag 🙂 Maar hij heeft wel gelijk volgens mij.
    • Bij de pakken neerzitten mag, je wonden likken ook, maar niet àl te lang. “So take a deep breath, pick yourself up, start all over again.”

  • We accepteren dat we niet alles in de hand hebben. We denken dat je, als je niet gelooft en dus ook je lot niet in handen van God kunt leggen, kunt proberen  te voelen dat je deel uitmaakt van een oneindig universum. Een heelal waarin jij of liever: de energie die je uiteindelijk bent, ook na je dood op de één of andere manier een rol zal spelen.
  • Elke dag een momentje voor reflectie en stilte.

We denken dat dat hele rijtje van ons redelijk makkelijk is in te passen in het leven dat we leiden. We hebben afgesproken dat we bij de volgende verjaardag aan elkaar laten weten hoe het is verlopen en uitgepakt. Misschien doen we daar wel weer verslag van.

Natuurlijk verkeert niet iedereen in de omstandigheid dat dit alles mogelijk is. Toch is er altijd wel iets dat kan bijdragen aan meer voldoening en geluk in het leven. Zijn er andere dan de drie door ons “uitgevonden” factoren? Reageer gerust.

Eindelijk een nuchtere blik op gezondheid in een kort, leesbaar artikel op www.kretenmixer.nl Klik om te Tweeten
Inhoud
Stijl